За МЛМ бизнеса и провалите

Има много различни мнения за МЛМ /Мулти Левел Маркетинг/ бизнеса или така наречения мрежови маркетинг в България. Лични Наблюдения за навън нямам.

Ще споделя и моето мнение. Още от ученическите ми години знаех за някои стари МЛМ компании, чиито имена няма да цитирам. . Тогава се наричаха дистрибуторски и бяха интересни в началото. Бях много скептична през ученическата си възраст, но това беше нормално, защото нищо не разбирах от бизнес. Помагах понякога на баща ми да пишем застраховки към една също стара МЛМ компания в този бранш.

Като студентка, се запознах с първата си МЛМ компания с физически продукти за здраве /хранителни добавки/ и красота /всяка позната декоративна и бяла козметика/. Много се впечатлих от продуктите и като потребител бях много активна. Всичко добре, но намаляха парите, а от презентациите ми финансов резултат нямаше, защото ми се изчерпаха личните контакти, а личните запознанства с нови хора не ми споряха. Научих се да презентирам, препоръчвам, но пропусках елемента с разпалването на интереса и правилната покана. Годините минаваха, аз поръчвах продукти за мен и семейството ми. Успях да привлека клиенти, но не и хора за бизнес. Това беше разбираемо, защото самата аз бях главно потребител.

 Тогава не го разбирах, но сега знам - каквото излъчваш, това получаваш е основен вселенски закон.

Минаха няколко години  и аз се отказах от продуктите за здраве и красота, защото ми станаха скъпи, а и не виждах смисъл да инвестирам толкова много пари без възвращаемост. Хубавото, което научих чрез първата ми компания беше, че изчетох всички бизнес библии от Робърт Кийосаки "Богат Татко, Беден Татко" до Робин Шарма - "Монахът, който продаде своето Ферари", и т.н., но ми се видяха нереалистични за българските бизнес условия. Иначе книгите временно ми повдигаха положителната енергия до следващия отказ за презентация или закупуване на продукт. Ходих на много други презентации на  МЛМ компании и се научих да сравнявам обективно бизнес плановете. На моята компания не прилагах бизнес плана и в един момент ми омръзна да преследвам хората за презентации, както ни учеха лидерите.

Тогава започнаха да ми се обаждат за поръчки, тъй като имах блог за продуктите. В крайна сметка се отказах от първата си компания в момента, в който ми звънна клиентка с напреднал стадий на тумор и пита "Ще ме излекуват ли тези продукти?" и й казах истината, че едва ли ще стане, но ще облекчат болката. Оттогава се почувствах като продавач на празни надежди и приключих с това начинание.

След това минах на онлайн бизнес с американска компания за видео платформи. Беше интересно в началото, но после стана неактуално, защото медиите много бързо се развиха. Въпреки това, обаче, в компанията изградих екип от 4 човека и моите 2 спонсора. Научих се да работя екипно, да презентирам онлайн и да комуникирам открито с хората, защото въпреки че бизнеса беше позициониран в интернет, имаше и лични представяния. Те бяха много активни и хората задаваха много въпроси, на които понякога не можех да отговоря, но имах подкрепата на по-високите нива съекипници. В този онлайн бизнес се изградих като авторитет в бранша за времето си, но компанията постепенно изчезна, защото продуктите вече не бяха адекватни за интернет пазара.

В третата си онлайн МЛМ компания се задържах до 2014 година. Там бях Лидер на екип от 221 човека, от които обаче 22 активни. Беше приятно и хубаво да се чувствам така, но на ден работих по 12 часа обучения на екипа  и промотирането по различни click и traffic страници. Но това е нормално, защото би трябвало всеки лидер да си обучава екипа. Много хора обаче считат, че техните сътрудници сами е важно да четат. По мое мнение, добрия спонсор има приятелска връзка със съекипниците си, преценява техните силни и слаби страни. 

Иначе самото естество на бизнеса беше нещо като онлайн антиквариат/гаражна търговия, където всеки рекламира продукти, които му харесват или продава собствени. Аз там продавах и книгите си с поезия, както и тази, която написах за провала в МЛМ бизнеса. Правих много продажби, но не печелих кой знае какво. С времето се отказах, защото така и не стигнах до доход, който да замени този, който получавах на целодневната си работа.

Моето желание винаги е било да имам стабилен доход извън стандартите, приети в обществото, а и да мога да си публикувам всички написани книги. Затова и се захванах с всички бизнеси, с които преживях провали, но пък придобих много ценни умения и знания. Главната ми цел винаги е била да имам бизнес, който да ми покрие разходите за живот и да ми даде възможност да си публикувам написаните книги с поезия и разкази. Няма да се откажа докато съм жива. Писането е моята душа.

 Опитах с тези три бизнеса и продължих напред. Днес вече имам база за по-добра реализация в МЛМ бранша, която успешно прилагам и надграждам творчески, защото все пак съм поет и писастел.

В корпоративния свят познаването на силните и слабите страни на човек води до комбинацията му с друг, който допълва слабите страни. Така се получава силен екип.

В МЛМ обаче лидера обучава човека, с който работи, за да преодолее слабостите си и в един момент да се придвижва сам, но дотогава спонсора е човека, който допълва слабите страни на съекипника си. 

И в двата варианта, лидерът е важно да е наблюдател и да взема бързи, понякога тежки решения с хладнокръвие и обективност.

От 2014 до 2024 не съм се занимавала с МЛМ. Смятах, че завинаги съм затворила страницата докато не срещнах "One More International" с лечебните пластири. Те ми дадоха живец, мотивация и енергия да се радвам на живота си такъв, какъвто е и да имам добро здраве. Вече ми носи и допълнителен доход. От Януари 2024, когато бях в тежък емоционален и физически здравословен период, се лекувам с пластирите.  Те ми спасиха ми ментално живота, в смисъл, дадоха ми ново начало и мотивация да продължа напред сред всичко, което ми тежеше., а и решиха здравословните ми проблеми.

Ако ви интересува защо, се включете във Фейсбук Групата ми: One More Inernational  За Мисия "Здраве" - Физическо и Емоционално

Така, накратко за МЛМ бизнеса и Провалите.

Всеки провал ми е дал нови знания и умения, а всеки бизнес, който правих ми даде глобална картина и разшири мисленето ми. Препоръчвам МЛМ за допълнителен доход, само с една заплата не се случват нещата в живота.

Предимства на МЛМ:

- Гъвкаво работно време

- Избор на екип

- Физически продукти, които работят

- Нови знания

- Спестяване на време с неподходящи контакти

- Допълнителен доход

- Мотивация

- Самочувствие, че работиш за себе си

- Целеполагане

- Концентрация в една посока

- Организация на времето

- Лидерски умения

- Обективна преценка на ситуации и хора

- Постоянно развитие в голяма динамика

- Презентации по правилен начин


Недостатъци на МЛМ:

- Бавно развитие

- Несигурен доход

- Агресия в комуникацията

- Сравнение с другите в бранша

- Аутсайдер извън нормата

- Отхвърляне от много хора

- Егоизъм или нарцисизъм

- Моменти на отчаяние


Всички недостатъци могат да се отработят с подходяща форма на личностно развитие, което в крайна сметка е за добро. Така че работа е нужна за всичко в живота - бизнес, любов, семейство и правилна нагласа.

Тази статия я написах от сърце, защото искам да споделя своя опит. Някак си информация без споделяне не носи  добро, човек е хубаво да дава знания и да подкрепи другите да се осъзнаят. Днес аз считам, че опита ми в мрежовия бизнес е за добро.




Коментари

Популярни публикации от този блог

За вътрешния критик

Водата винаги лекува

Среща с чудото на живота

Често си мисля